maanantai 14. maaliskuuta 2016

Vertailu: Royal Caribbean Splendour of the Seas ja Norwegian Cruise Line Norwegian Spirit

Tässä se tulee. NCL (Norwegian Cruise Line) vastaan RCI (Royal CaribbeanInternational) vertailuni. Tässä kohdassa haluan kuitenkin disclimerina mainita, että kaikki mielipiteet ovat vain omiani (ja ehkä osittain myös perheen) ja näkökulmiin vaikuttaa suuresti se, että matkustamme lasten kanssa. Toisaalta on ehkä hiukan epäreilua vertailla näitä kahta vain kahden risteilyn pohjalta, mutta toisaalta kummatkin risteilyt tehtiin suunnilleen samanikäisillä aluksilla ja kummatkin risteilyt tapahtuivat Euroopassa ja/tai sen lähivesillä. Myös risteilyn hinta oli kummallakin kerralla suunnilleen sama. Monet arvostellut asiat ovat toisaalta sellaisia johon laiva ei juurikaan edes vaikuta; esimerkiksi illalliskonseptit kattavat koko varustamon.

Arvosteluissa asteikko on 1-5 missä 5 on paras.

Laivat


Norwegian Spirit  RCI Splendour of the Seas
Valmistettu Saksassa 1998
Pituus 269 metriä
Korkeus 50 metriä
Kansia 14
Huippunopeus 44km/h
Henkilökuntakapasiteetti 962 (suhdeluku 1:2)
Matkustajakapasiteetti 2018

Reitti: Barcelona - Arreciffe - Santa Cruz de Tenerife - Casablanca - Malaga - Barcelona
Valmistettu Ranskassa 1995
Pituus 264 metriä
Korkeus 50 metriä
Kansia 11
Huippunopeus 44km/h
Henkilökuntakapasiteetti 750 (suhdeluku 1:3)
Matkustajakapasiteetti 2076

Reitti: Dubai - Khasab - Muscat - Abu Dhabi - Dubai


Netttisivut 


NCL:n nettisivut ovat olleet jo pitkään vaihtelevasti huonot. Aloitussivut ovat aina hienoja, mutta haku tökkii ja useimmiten lapsimatkustajien varausten tekeminen on ihmeellisen hankalaa. Aina jos sivuilla joku tökkii, avautuu eteen lomake jolla saa tehdä tarjouspyynnön; näitä olen jokusen kerran tehnyt ja yleensä jo tunnissa tai parissa puhelin soi tai sähköpostissa on vastaus. Varauksen jälkeen varauksen hallinta netissä oli aika keskinkertaista; mitään ihmeellisempiä toimintoja ei ollut, mutta perusasiat olivat kunnossa.
Arvosana: 3

RCI:n nettisivut näyttävät ainakin minun mielestäni tosi houkuttelevilta. Hakeminen on aina ollut suht helppoa ja mukavaa. Hiukan karille meidän varausprosessi ajoi vasta siinä vaiheessa kun päätin tehdä varauksen esivarauksen (”courtesy hold”) kautta -tämä prosessi jätti joitakin valintakohtia väliin ja niinpä emme saaneet valita esimerkiksi illallisaikaamme. Muun muassa tämän illallisvarauksen muuttamiseksi varauksenhallinnassa on oma kohtansa -joka tosin ei toiminut. Laitoin tästä tarkan palautteen RCI:lle, mutta vika on kuulemma selaimessani -kokeilin alun perin kolmella eri laitteella ja kolmella eri selaimella, että tuskin. Illallisvarauksen saimme kuitenkin myöhemmin korjattua haluamaksemme.
Arvosana: 3

Varauksen jälkeen


Varauksen jälkeen NCL:ltä soitettiin meille muutamaan kertaan. Olimme hiukan ihmeissämme näistä ”How are you doing?”-puheluista, mutta jälkikäteen oivalsimme, että tämä huolenpito ikään kuin kuuluu pakettiin. Varauksen jälkeen kaikki oli suht selkeää aina lähtöpäivään asti; tulostimme liput ja olimme valmiita matkaan.
Arvosana: 4

Varauksen jälkeen meillä oli RCI:lle kasa kysymyksiä, lähettelin heille sähköpostia joihin oli vaikea saada vastausta; joko vastauksessa kesti tai sitä ei muuten löytynyt. Matkan lähestyessä piti tulostaa kasa lippuja ja lappuja; esimerkiksi mystinen esittelyvihko missä luki ”Ticket”. Tässä mystisessä vihkossa myös luki, että tuo mukanasi kaikista matkustajista kaksi passikuvaa. Tästäkös meillä viimeisenä koti-iltana kehittyi kunnon kiire ja paniikki -ja kuten arvata saattaa, kukaan ei kertaakaan kysellyt mitään valokuvia. Jossain kohti varaukseemme ilmestyi myös juomapaketti (”viinipaketti”), en oikein edelleenkään tiedä, että miksi -eikä tiennyt kukaan laivallakaan, mutta en toki valita!
Arvosana: 3

Henkilökunta


NCL:llä henkilökuntaa oli valtavasti ja kaikkialla. He puhuivat erittäin huoliteltua englantia, mutta selkeästi osalla oli hanskassa vain perusfraasit. Ylipäätään hymyjä kuitenkin riitti jatkuvasti; kaikille meille vauvasta lähtien oltiin aina todella ystävällisiä. Mieleen jäi päällimmäiseksi ehkä hyttipalvelijamme, joka ratkaisi hienotunteisesti ihan joka ikisen ongelman mitä meille eteen tuli. Laivalla oli kaksi suomalaista työntekijää.
Arvosana: 4

RCI:llä henkilökuntaa oli paljon ja heidän englanninkielentaitonsa oli päivittäiseen kommunikointiin vähintäänkin riittävää. Aika usein vastaus kuitenkin oli, että en tiedä, harvemmin, että otan selvää. Yksittäisiä tähtiä tuli vastaan jokunen; esimerkiksi suuri osa leikkipaikan henkilökunnasta ja apulaistarjoilijamme illallisella. Hyttipalvelijamme jäi aika etäiseksi. Laivalla ei ollut yhtään suomalaista työntekijää.
Arvosana: 3


Ruokailukonsepti


NCL:llä on oma ”freestyle dining”-konseptinsa. Freestyle tarkoittaa vapaamuotoista siinä mielessä, että ennakkoon määriteltyjä ruokailuaikoja ei ole -lomalainen voi siis syödä ihan silloin kun hän itse haluaa, kenen kanssa itse haluaa. Tämä pätee niin buffettiin kuin ravintoloihin joissa tarjoillaan pöytiin. Päiväsaikaan buffet oli suunnilleen aina auki ja sieltä sai aina ruokaa, välilpalaa, jälkiruokaa, hedelmiä ja niin edelleen. Toki ravintoloilla oli omat aukioloaikansa, joten aamuyöstä ovia ei kannata kolkutella -silloin täytyy tyytyä pubiruokatyyppisiin yöpaloihin.
Arvosana: 5

Norwegian Spirit: Unohda kello - täydellisen lepoloman resepti

RCI:llä noudatetaan perinteisten illallisten konseptia ja monille matkailijoille tämä on ilmeisen mieluinen juttu; ruokailuseurue on määritelty laivayhtiön puolesta, joten todennäköisesti illallisella pääsee vaihtamaan kuulumisia muidenkin kuin vain oman porukan kanssa. Illalliskattauksia on tarjolla kaksi, ensimmäinen on kuudelta, toinen puoli yhdeksältä. Buffetissa ruoka-ajat noudattelivat kaava aamiainen – lounas – päivällinen – illallinen. Illallinen oli suunnilleen samoihin aikoihin kuin perinteisessä kattauksessa, kattausaikojen välillä buffetti oli kokonaan kiinni.
Arvosana: 4

Ruoka


NCL:n pääkokki oli näkyvillä jatkuvasti monessa paikassa; tapahtumissa, buffetissa, pöytään katetulla illallisella. Aamusta iltaan. Tuntui, että hänellä oli sormensa mukana vähän kaikkialla -ja ilmeisen hyvin homma hoituikin! Ruokaa oli paljon ja lähes poikkeuksetta se oli todella hyvää! Kuulemma ruoka pääosin tuodaan Yhdysvalloista, näin halutaan varmistaa, että esimerkiksi liha on heidän standardeillaan korkeatasoista. En tiedä mitä hormonilihaa esimerkiksi illallisbuffetin burgundinpata sisälsi, mutta en ole ehkä koskaan syönyt niin maukasta lihaa. Arvostin myös kovasti vaihtelevaa välipalatarjontaa; oli erilaisia hedelmiä, täytettyjä pitaleipiä, nachoja ja muita ihania helposti altaanreunalle kulkeutuvia herkkuja. Jälkiruuat suklaaputous mukaan lukien olivat taivaallisia!
Arvosana: 5

Norwegian Spirit: Iltapäivän allasevästä
RCI:llä ruokaa riitti. Kiitettävä erikoisuus oli perinteisellä illallisella joka ilta vaihtuvat teemamenut; usein tuli valittua suositeltu kokonaisuus ja näin tuli maisteltua ihan uusiakin makuja. Buffetissa oli myös vaihtuvia teemoja jotka toivat kivaa vaihtelua, mutta näiden lisäksi esimerkiksi hampurilaistarpeita tai lihapullia oli saatavilla joka päivä. Buffetissa olin hiukan havaitsevinani brittiläisen vivahteen; paljon papuja, sieniä, pekonia, makkaroita, friteerattua kalaa ja niin edelleen. Ruokien raaka-aineet lastataan laivaan Dubaista ja sinne ne ilmeisesti tuodaan eripuolilta maailmaa. Paketeissaan tarjottavat tuotteet olivat selkeästi arabimarkkinoille suunnattuja. Jälkiruuat olivat ihan hyvin, mutta mitään erityisiä suosikkeja en löytänyt.
Arvosana: 3

Splendour of the Seas: Iltapalajuustoja.

Leipomotuotteet


NLC:n kaikki leivonnaiset, kakut ja pullat leivotaan itse laivassa. Valikoimaa leivissä oli valtavasti ja tarjonta jossain määrin vaihtelikin. Kakut olivat kuin syntymäpäiväkakkuja parhaimmillaan ja näiden ohessa oli vielä tarjolla leivoksia, hyytelöitä ja niin edelleen. Kakkujen kohdalla oli todella vaikea sanoa ei, ne olivat uskomattoman hyviä!
Arvosana: 5

RCI:n leipomotuotteet olivat aika vaisuja; buffetissa tarjonta oli suppea, sämpylät olivat usein juuri loppumassa ja vaihtelua ei juurikaan ollut. Perinteisellä illallisella tarjottiin samaa muutaman eri lailla maustetun sämpylän valikoimaa illasta toiseen. Ihan hyviä sämpylöitä ne kyllä olivat. Buffetissa kakkuja oli tarjolla päivittäin, mutta ne olivat aika tavallisia peltikakkuja, hyviä, mutta eivät mitään kovin ihmeellisiä.
Arvosana: 3

Splendour of the Seas: Illalliskakku

Lastenhoito


NCL:n lastenhoito vakuutti meidät täysin. Esikoisemme oli vain kolme ja hän nautti jokaisesta minuutista hoitajiensa kanssa aivan täysillä. Toiseksi viimeisenä iltapäivänä koko lapsikatras esitti yökerhossa suloisen sirkusesityksen, enkä edelleenkään ymmärrä miten lapset saadaan esiintymään niin hienosti ilman yhteistä kieltä! Lasten leikkialueen tilat olivat suuret ja värikkäät, alue oli myös jaettavissa erilaisiin teema-alueisiin. Lastentapahtumat koko perheelle olivat kivoja; esimerkiksi muffinssien koristelu laivan kannella oli juuri niin sotkuista ja herkullista kuin vain kuvitella saattaa. Vauvojen leikkihetket olivat aika yksinkertaisia, mutta jaksoivat ihastuttaa meidän yksivuotiasta!
Arvosana: 5

RCI:llä lastenhoitajat olivat selkeästi ammattilaisia ja ottivat ihanasti jokaisen lapsen huomioon. Tyttäremme viihtyivät erittäin hyvin ja olivat aina innolla menossa leikkimään. Lasten alue oli pienehkö eikä se juurikaan ollut muunneltavissa. Myös koko perheen lastentapahtumat järjestettiin leikkikeskuksessa; osallistuimme leikekirjan tekoon ja tietokilpailuun jotka olivat kumpikin ihan hauskoja. RCI:ltä mukaan saatiin kotiinviemistäkin (kaikki nämä x2): kaksi erikokoista mustekalapehmolelua, Nickelodeon pehmolelu, väritettävä RCI Pirates tyynyliina, väritettävä RCI Pirates bandana, 2x RCIAquanauts muki.
Arvosana: 4


Uima-altaat


NCL:llä oli erikseen lasten altaat laivan perässä ja yleiset altaat laivan keskiosassa. Uimme pelkästään lasten altaassa. Kahluualtaassa ja vesiliukumäkialtaassa vesi oli alkumatkasta viileähköä mutta meriveden lämmetessä lämpenivät altaatkin. Porealtaassa vesi oli aina tasaisen lämmintä. Vesi tuoksui ihan tavallisesti hiukan kloorilta, mutta eräänä päivänä klooria oli selkeästi lorahtanut liikaa ja pian allas suljettiinkin tyhjentämistä varten. Altaalla oli jatkuvasti joku vahtimassa.
Arvosana: 4

Norwegian Spirit: Kolmesta lastenaltaasta se hurjin

RCI:llä oli laivan keskiosassa yleiset altaat ja ”Solarium”-alueella avattavan katon alla vain aikuisille sallitut uima-altaat. Me uimme vain yleisillä altailla. Ison uima-altaan vesi oli kuumimpia päiviä lukuun ottamatta jäätävää, porealtaiden vesi lähes polttavaa. Vesi ei juurikaan tuoksunut kloorille, mutta oli ilmeisen suolaista ja paikoin uimapuvuista lähti jostain syystä väri. Altailla ei ollut erikseen henkilökuntaa, ohi kulkiessaan henkilökunta kuitenkin komenteli hurjimpia hyppijöitä ja yksin uivia pikkulapsia pois altaasta.
Arvosana: 3

Splendour of the Seas: uima-allasalue

Poislähtö


NCL:llä sai napata aulan telineestä laukkuunsa värillisen lapun sen mukaan milloin halusi lähteä. Laukut kerättiin yöllä värikoodien mukaan ja toimitettiin terminaaliin. Vaihtoehtona oli myös ”kävelen itse ulos kun haluan”-lappu. Otimme sen koska meillä oli kiire aikaiselle lennolle; kävelimme ulos hetkessä ja pääsimme nopeasti taksilla lentokentälle.
Arvosana: 5

Norwegian Spirit: Lähtöopasteet. Need a tissue?

RCI:llä hyttiin ilmestyi lappu, mihin piti raksia koska laivasta haluaa lähteä. Vaihtoehtona oli myös iltapäivään kestävän lisäajan ostaminen noin 30 dollarilla. Lisäaikaan ei kuitenkaan enää kuulunut hyttiä. Raksitun valinnan mukaan sitten matkustajat jaettiin kirjaimilla nimettyihin aikaikkunoihin, aamulla mentiin yökerhoon tai teatteriin odottamaan koska oma kirjain huudetaan ja sitten kunkin kirjaimen edustajat saatettiin vuorollaan ulos. Kirjain-tägeillä varustetut matkatavarat oli yöllä kuljetettu käytävästä terminaaliin missä ne odottivat kirjainten mukaisissa jonoissa.
Arvosana: 2


Splendou of the Seas: Teatteri


Kokonaisarvosana


  • NCL Norwegian Spirit: 4
  • RCI Splendour of the Seas: 3
Kokonaisarvosana NCL:llä on siis parempi. Juuri tuon yhden arvosanan verran tuntuikin että ero oli NCL:n voitoksi, esimerkiksi ruoka oli hitusen parempaa, teatteri oli modernimpi, esitykset jaksoivat ihmetyttää, laivan ympärillä häärittiin joka satamassa pienissä huoltotöissä -ja mikä tärkeintä: lämminhenkinen huumori ja jonkinlainen me-henki kantoi tasaisesti päivästä toiseen. Kumpikaan matka ei kuitenkaan missään nimessä ollut huono ja vaikka tältä erää NCL veikin meidän sydämet, voin kumpaakin suositella risteilyä suunnitteleville!

NCL:llä jopa pyykkipussi huutaa LOMA!

2 kommenttia:

  1. Tosi kattava vertailu monesta eri näkökulmasta. Varmasti hyödyllinen, jos suunnittelee risteilylomaa.
    Mua häiritsisi tuo "syö tietyllä kellonlyömällä tiettyjen tyyppien kanssa". Mietin myös ruokailuista lukiessani, että osasiko porukka syödä omien tarpeiden mukaan, vai näkyikö liiallista hamstraamista tyyliin: "Minähän otan niin paljon kuin lautaselle mahtuu, kun olen tästä maksanut..."
    En voi sanoa risteilyihin pahemmin tutustuneeni, mutta ihan uutta tietoa oli tuo uloschekkaus ja matkatavarakuljetus. Mä olen jotenkin niin epäluuloinen, etten jättäisi tavaroitani mihinkään käytävälle ja sitten toivoisi niiden löytyvän jostain (ettei joku muu vie niitä)...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laukuthan viedään käsistä jo laivaan noustessa, siihen on parempi tottua :D

      Mä luulen, että hassuimmat sekoilut ruuissa nähdään ensimmäisinä päivinä ja sitten väki uskoo että ei se ruoka lopu :) Niin se meilläkin yleensä näköjään menee, että aluksi kaikkea ja loppupäivinä melkein kaurapuuroa, kalaa ja hedelmiä - tulee vaan jotenkin automaattisesti raja vastaan sokerin ja rasvan kanssa ja hyvä niin.

      Poista