Tämä on jatkopostaus, missä kerron kokemuksistamme Royal Caribbeanin Splendour of the Seasillä. Tällä kertaa vuorossa on laivan lastentarjonta, retki jolla olimme ja yleisfiilis mikä laivasta jäi.
Lasten puuhat
Lapsille laivalla on tarjolla oma ohjelmakeskus ”Adventure ocean”. Leikkipaikassa on lapsille ikäryhmien mukaista ohjattua toimintaa. Muita erillisiä
lasten alueita laivassa sitten ei olekaan, mutta ainakaan me emme moisia
ihmeemmin edes kaivanneet -uima-allas riitti oikein mainiosti.
Lasten leikkikeskukseen pääsee tutustumaan ensimmäisenä
päivänä, sen jälkeen lapset jätetään sinne ohjaajien huomaan. Ohjaajien suhteen
Royal caribbeanilla on suhteellisen tiukat vaatimukset akateemisesta
loppututkinosta ja työkokemuksesta, joten ihan kenen tahansa vastuulle lapsia
ei tarvitse jättää. Etukäteen hiukan mietin, että mitenköhän tytöt leikkipaikassaan
viihtyvät kun kukaan ei puhu suomea; oltiin kyllä kotona tätä pohjustettua ja
opeteltu jopa ”pee”,”mom”, ”yes” ja ”no”. Kiitettävästi kuitenkin heti
ensimmäisen päivän jälkeen henkilökunta pyysi lappua missä olisi suomen
perusteet meidän lasten kanssa jutteluun ja niinpä minä kasasin lapulle
pissahätää, nälkää, kipua, kiitosta, eitä ja janoa. Täydennykseksi he vielä
pyysivät kertomaan miten sanotaan ”istu alas” ja tästä eteenpäin lapsilla
olikin aina hauskaa kun muiden puuhien ohessa Meksikolainen
”se-on-hassuin-mies-ikinä” Rodrigo juoksi yhtäkkiä heidän perässään ja huusi
istualasistualasistualas! Ilmeisesti yksi unohtumattomimmista lomamuistoista
tältä erää.
Iloiset leikkijät saivat leikkipaikasta pienet lahjat! |
Lasten ohjelma oli tällä(kin) kertaa aivan loistavaa!
Yleensä tyttäremme lähtivät leikkipaikkaansa syötyään pikaisen illallisen (me
jatkoimme pitkän kaavan mukaan), ja viihtyivät erittäin hyvin. Iltoihin kuului
heillä paljon askartelua, piirtämistä ja leikkimistä, olipa mukana
aarteenetsintääkin missä kasvomaaleihin ja itse-koristeluihin huiveihin
sonnustautuneina lähdettiin kiertämään laivaa ja etsimään aarteita -hissistä
kuulemma huudettiin aina pelottavasti ohikulkijoille. Loppuhuipennus oli
viimeinen ilta jolloin tyttäremme viettivät leikkipaikassa useampia tunteja ja
söivät leikkipaikan väen kanssa illallisen -ilta oli kuulemma superhauska!
Retket
Yleensä emme harrasta laivojen tarjoamia valmiita retkiä,
nyt kuitenkin teimme yhden poikkeuksen: "Dune dinner safari", eli illallinen aavikolla. Jo kotona
olin haaveillut tuosta retkestä, mutta alusta asti oli selvää, että
tyttöjä emme voi sinne mukaan ottaa, koska jo pakettiin kuuluvan dyyniajelun
toteuttaminen lasten kanssa turvallisesti vaatii lukuisia erityisjärjestelyjä.
Niinpä laivaan päästyämme lampsimme nöyrinä kyselemään lasten leikkipaikkaan,
että josko he voisivat olla leikkipaikassa vaatimattomat seitsemän tuntia kun
me käytäisiin vähän illallisella -ja vastaushan oli että "Absolutely NO problem,
enjoy your dinner!" Ja niin me sitten varattiin viimeiselle illalle
aavikkokeikka mihin kuului dyyniajaelua, haukkashow, auringonlaskun
valokuvausta ja illallinen aavikolla.
Retki alkoi jo heti satamasta kun hyppäsimme uudenkarheisiin
nelivetoihin; jokaiseen mahtui kuusi matkustajaa. Autonkuljettajanamme oli
vuosikausia Dubaissa asunut intialainen joka hoisi koko reissun alusta loppuun
kiitettävällä ammattitaidolla ja jaksoi vastailla lukemattomiin kysymyksiimme
liittyen Dubaihin ja siellä elämiseen.
Ajeltuamme noin tunnin poispäin kaupungin keskustasta saavuimme
aavikkoreservaatin porteille. Reservaatti, Dubai Desert Conservation Reserve, ei ole mikään Disneyland vaan
alue jossa muun muassa suojellaan alueen eläimistöä ja kasvatetaan alueelle
tyypillisiä alkuperäiskasveja. Alueella ajaminen on tarkoin säädeltyä, joten
kuka vaan ei sinne voi autollaan suunnata. Porteilla autojen renkaista suhautettiin
reilusti ilmaa pois ja sitten alkoi matka; ensin ajoimme pieneen metsikköön
jossa katselimme haukkaesityksen paahtavan kuuman auringon alla; haukka nimeltä
Emma syöksähteli upeasti ohjaajansa tarjoaman herkkupalan perässä. Ohjaaja
kertoi, että perinteisesti haukka ei ole millään kiinni vaan se palaa
omistajansa luo vain jos on tarpeeksi onnellinen ja hyvinvoiva, tämä haukka
kuitenkin oli kiinni, joten se siitä perinteestä.
Haukka Emma saaliinsa kimpussa |
Haukkanäytöksen jälkeen vuorossa oli dyyniajelu. Kuski
heitti kevyesti, että tämä on niin kuin vuoristorata mutta autolla. Jep, minä
oksennan jo pihakeinussa. Mutta niin sitä mentiin, ylös, alas ja sivulle.
Hiekka lensi ja moottori ulvoi. Olin potenut pientä flunssaa muutaman päivän ja
auton kyydissä hassu olo vain paheni, onneksi juuri silloin automme jämähti
jumiin hiekkaan ja sain pienen lepotauon.
Jumissa! |
Hinaushommien jälkeen ajelimme vielä jonkin aikaa, kunnes
viimein oli aika pysähtyä dyyneille katsomaan auringonlaskua -ja olihan se
aivan upea! Koko ympäristö hehkui oranssina kun valopallo putosi vauhdilla dyynien
taakse.
Illan viimeiset säteet |
Yön pimetessä ajelimme illallista varten leiriin. Leirialue
olikin yllättävän iso ja kiinteä: matoilla peitetty maalattia, lukuisia kojuja
ja katoksia, ihan oikeat vessat, lukuisia ruokapisteitä ja jopa yksi kokonaan
valaistu dyyni tunnelmaa luomassa! Ympäristö muistutti vähän pientä suomalaista
festivaalia keskellä ei mitään -tosin sillä poikkeuksella, että kaikki kuului
hintaan: oli napatanssia, kameliratsastusta, shishaa, hennatatuointeja, olutta,
viiniä ja mikä tärkeintä, erittäin maistuvaa arabityylistä ruokaa! Ruokailun
lopuksi, juuri ennen paluumatkaa, kaikki leirin valot sammutettiin ja saimme
katsella täydellisessä pimeydessä persialaismatoilla maaten päällämme kaartuvaa
tähtitaivasta.
Illallisleiri |
Illallisretki oli oikein onnistunut! Paikoin vähän
keinotekoinen, mutta tuskin turistiporukkaa voi keskelle aavikkoa raahata ilman
minkäänlaisia ennakkovalmisteluja. Retkemme maksoi kaikkineen etukäteen
maksettuna noin 100 dollaria per henkilö ja koimme saaneemme rahoille vastinetta: jo pelkkä
hyvä illallinen juomineen voi kolkutella samoja hintoja. Royal Caribbean ei
retkestämme vastannut muuten kuin rahastamisen osalta; muu kunnia menee
Emirates-konserniin kuuluvalle Arabian Adventures -yritykselle jonka järjestämä
retki oli. Firman toiminta vakuutti meidät täysin; autot olivat uusia,
jokaiselle oli tarjolla vesipullo heti autoon astuessa, kuljettajilla oli
moitteettomat yhdenmukaiset univormut ja jokainen heistä tuntui palvelevan
asiakkaitaan täydellä sydämellä -jos Dubaihin joskus palaamme, varaamme enemmän
kuin mielellämme tältä yritykseltä jonkun retken!
Yleisfiilis
Yleisfiilis mikä risteilystämme jäi oli ihan hyvä, mutta ei
paras. Jo varauksesta lähtien yksityiskohdat mättivät; nettisivut toivat vain osittain ja meileihin vastattiin aika verkkaisesti. En tiedä vaikuttaako se jo paljonkin, että laiva on myyty -havaittavissa
oli hiukan hällä väliä -asennetta. Ihmeen paljon mukaan mahtui myös ihan puhdasta
sähläämistä ja hetkiä jolloin kukaan ei tiedä mistään mitään. Ja ehtipä eräs
työntekijä raportoida meille koti-ikävästään ja huonosta tulotasostaan – tämä
toki on aihe mitä olen monesti muutenkin miettinyt ja harkinnut onko
risteileminen oikein ylipäätään. Kotiin palattuamme tulimme omissa
keittiöfilosofoinneissamme siihen lopputulokseen, että kenties esimiestyössä tällä
laivalla mättää joku linkki; näimme loistavia yksilösuorituksia, mutta tiimi ei
nyt ihan toiminut.
Kohdevalintana tällainen Persianlahden kierros oli oikein
onnistunut; muuten tuskin olisimme Omaniin koskaan lähteneet. Jälkikäteen
selasimme passejamme ja siellähän oli leimaa toisen vieressä. Laivalla
siirtymät ovat niin helppoja, että kaikenmailmaan passimuodollisuudet unohtuvat
täysin -meillähän siis ei ollut passeja hallussamme päiväkausiin, ne
palautettiin vasta toiseksi viimeisenä iltana. Jos merenkäynti yhtään
mietityttää, on Persianlahti oiva valinta; uoma on enimmäkseen niin kapea, että
maata on koko ajan näkyvissä ja aallokko oli aivan erinäköinen kuin Atlantilla
tyynenäkään päivänä. Matkamme merellä soljuikin rauhallisessa tahdissa ilman
sen suurempia tyrskyjä.
Ilta tyynellä Omaninlahdella. Taustalla Costa Fortuna. |
Laiva itsessään on Royal Caribbeanin vanhimpia, mutta ihan
hienosti se palveli edelleen. Päivät soljuivat mukavalla uima-allasalueella, iltaisin kävimme
usein nauttimassa juoman tai pari tyylikkäässä ylimmän kerroksen Viking Crown
loungessa ja hulppeassa atriumissa oli mukava seurailla illan kulumista.
Toisaalta taas kaikenlaisia pikkuvikoja oli helppo huomata ja paikoin isompikin
laitto olisi tarpeen -valtavasti dieseliä kuluttavan laivan myyminen ja
kunnostaminen uuteen uskoon on varmasti ollut oikea ratkaisu. Tyyniä
meriä Splendour of the Seasille! Meidän tiemme tuskin enää kohtaavat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti