tiistai 5. elokuuta 2014

Norwegian Spirit 2013: Budjetti ja risteilyn alkumetrit (1/3)

Rakastan merta ja olin risteilystä haaveillut jo useampaan kertaan. Suomalaistyypilliseen tapaan, tiesin lähinnä vain, että Suomessa tehdään laivoja Royal Caribbeanille ja se kai seilaa sitten Karibialla. Karibian risteilyä harkitsimme häämatkaksi, mutta Japani vei silloin voiton. Lokakuussa 2013 mietimme joulukuulle viikon Kanarian-matkaa; jotain helppoa ja mukavaa all-inclusive meiningillä. En ollut koskaan käynyt Kanarialla, joten tavallaan halusin senkin nähdä, toisaalta kuitenkaan en, myös joulukuun sää Kanarialla mietitytti. Hotelleja selatessa päädyin jotenkin Norwegian Cruise Linen (NCL) sivuille, Amerikkalaisen varustamon josta en ollut koskaan kuullutkaan, ja äkkiä päätös oli paketissa: 10 päivää Barcelonasta Kanarialle ja takaisin.

Budjetti

Matkamme kustannukset on listattu alla. Lennon ja risteilyn hinnat ovat koko perheeltämme (2 aikuista, lapsi ja infantti). Lento oli Skyscannerilla löydetty Norwegianin suora Helsingistä Barcelonaan matkatavaroineen. Risteilyn hintaan kuului 10 päivän risteily ikkunallisessa hytissä, all-inclusive ruuat ja juomat (ei alkoholijuomia), satamamaksut, lasten aktiviteetit, hyttipalvelu, pääsy altaille, saunaan ja kuntosalille sekä kaikki kurssit, esitelmät, näytökset ja muut tapahtumat laivalla.
  • Palvelu 12€/hlö/vrk. Tämä maksu menee 3 vuotta täyttäneistä matkustajista ja se korvaa jenkkityylin tipit, huonoa palvelua saadessaan maksusta voi vaatia hyvityksen, lisää aiheesta http://www.ncl.com/faq#service-charge
  • Risteily 1346,00€
  • Lennot 511€
Kokonaishinta oli siis noin 2200 euroa koko perheeltä, tähän hintaan Kanarialta olisi saanut viikoksi juuri ja juuri all inclusiven, ei kymmentä päivää esteettömällä merinäköalalla ja muilla palveluherkuilla. Olimme ostokseemme tyytyväisiä.

Matkaan!

Kotoa lähtiessä pää oli täynnä kysymyksiä ja varsinkin minua epäilytti koko reissu. Millaista ruoka on? Ahdistavatko kokonaiset meripäivät? Onko hytti kamala koppi? Viihtyvätkö lapset? 10 päivää laivassa? Mitä jos joku meistä tulee tosi merisairaaksi? Tietynlaisen aavistuksen tulevasta ylellisyydestä tosin toi se, että NCL:ltä oli meille soitettu varauksen jälkeen muutamaan kertaan, ja ihan vaan kysytty, että onko meillä kaikki hyvin –etukäteen en vaan osannut puheluista moista luksusta aistia. Reissun jälkeen saimme henkilökohtaisen risteilykonsultti Madeleinen joka ajoittain soittaa tai meilaa ja kyselee haaveistamme, nyt osaan jo ihan vaan nauttia palvelusta.

Barcelonaan saavuimme aikaisin aamulla. Olimme niin innoissamme auringosta, että päätimme käyttää julkisia satamamatkaamme taksin sijaan. Niinpä matkustimme lentokenttäbussilla Plaça d'Espanyalle, siitä edelleen metrolla Drassanesiin. Las Ramblasilla söimme pienet välipalat ja päätimme vieläkin jatkaa jalan: sää oli niin ihana, että kahden matkalaukun, yhden pikku-trolleyn, parin repun, rattaiden ja kahden pikkulapsen mukana kuljettaminen ei tuntunut yhtään ylivoimaiselta. Parin kilometrin satamamatkasta isoin osa talsittiin laivalaitureilla: Moll Adossat on yllättävän pitkä. Muuten kävely taittui oikein mainiosti kivoissa lomafiiliksissä, MUTTA ohitsemme ajeli lähemmäs kymmenen kertaa taksikuski joka aina ohittaessaan huuteli ikkunasta kuinka olemme tyhmiä ja pihejä risteilijöitä jotka eivät suostu käyttämään taksia, erikoinen markkinointitekniikka.

Norwegian Spirit Barcelonassa

Terminaalissa se yletön huolenpito sitten alkoi. Heti terminaalin ovella isot laukkumme napsittiin käsistä lähes väkisin kuljetettaviksi hyttiin, sisällä turvatarkastuksen jälkeen oli tarjolla kylmiä juomia ja ravintoloiden maistiaisia. Henkilökuntaa vilisi kaikkialla. Täytimme terveystarkastuslaput, niissä lähinnä kysyttiin, että olemmeko sairastaneet viime päivinä vatsatauteja –niitä ei laivalle haluta, mutta ilmeisesti ”yes” ruudun merkitseminen ei ole ehdoton ei laivaan pääsylle. Check-in:nissä kaikista meistä otettiin valokuvat ja saimme monitoimikortit jotka toimivat laivalla maksukorttina, avainkorttina ja henkilöllisyystodistuksena, käteistä rahaa laivalla ei käytetä. Laivaan siirryttiin mukavasti porrastettuna, ruotsinlaivojen ruuhkista ja hissijonoista ei ollut tietoakaan.

Laivassa laukut saapuivat kiitettävän nopeasti hyttiin. Pitkän reissuaamun jälkeen halusimme lähinnä päiväunille, mutta pian meidät tultiin hakemaan pelastusharjoitukseen. Lähes kaikilla isoilla risteilijöillä tämä on pakollinen ohjelmanumero mistä ei voi luistaa, ei sitten millään tekosyyllä, ja parempi tietenkin niin.

Lue myös Norwegian Spirit 2013: Laiva, hytti ja viihdettä jälkikasvulle ja Norwegian Spirit 2013: Laivapäiviä, rantapäiviä ja onnenpäiviä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti